SVn hoeft geen onderzoek te doen naar kwaliteit aannemers

Kozijn raam via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0461) De consument heeft een Energiebespaarlening bij SVn aangevraagd. De consument heeft declaraties ingediend, waarna SVn heeft uitbetaald aan een aannemer. Die aannemer blijkt uiteindelijk een oplichter te zijn. De consument heeft gesteld dat SVn onderzoek had moeten doen naar de kwaliteit van de aannemer. Had zij dat gedaan dan had de consument zijn schade niet geleden. De consument heeft om die reden gevorderd dat hij schadeloos zal worden gesteld. De Geschillencommissie is van oordeel dat een dergelijke onderzoeksplicht niet in het algemeen of in de omstandigheden van dit geval kan worden aangenomen en wijst de vordering af.

De commissie: “De consument heeft gesteld dat SVn verplicht is een zekere mate van controle te verrichten naar en een adequate registratie bij te houden van de kwaliteit van aannemers. Een dergelijke verplichting bestaat in ieder geval niet zonder dat sprake is van een ‘daadwerkelijk gevaarsbewustzijn’ aan de zijde van SVn als geldverstrekker. Dat wil zeggen dat SVn ervan bewust was of behoorde te zijn dat de uitbetalingen zouden worden verricht aan een frauderende wederpartij.

“In dit geval is van een daadwerkelijk gevaarsbewustzijn geen sprake geweest, althans is dat onvoldoende aannemelijk gemaakt. Dat de oplichter uit eerdere functies ontslagen zou zijn en betrokken is geraakt in een eerdere oplichtingsprocedure is, zelfs als dit zou komen vast te staan, onvoldoende om tot oordeel te leiden. Van een geldverstrekker als SVn wordt niet verwacht dat zij actief eigen onderzoek doet naar de kwaliteit van aannemers. De verplichting om de kwaliteit van de aannemer vast te stellen, ligt in de eerste plaats bij de consument. Dat is ook met zoveel woorden opgenomen op het declaratieformulier.”

De consument had het voornemen met dat geleende bedrag kunststof kozijnen aan te schaffen. SVn heeft het geleende geldbedrag uitgeboekt op een depotrekening. Vervolgens heeft de consument aan SVn de opdracht verstrekt om 10.400 euro en 6.240 euro vanuit het depot over te maken aan een bedrijf dat handelt in kunststof kozijnen. SVn heeft aan die opdracht voldaan. De consument heeft de bestelde kozijnen niet ontvangen. Vervolgens is hem uit eigen onderzoek gebleken dat de eigenaar van het bedrijf reeds jaren betrokken is bij oplichtingspraktijken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...