SVn hoeft geen onderzoek te doen naar kwaliteit aannemers

Kozijn raam via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0461) De consument heeft een Energiebespaarlening bij SVn aangevraagd. De consument heeft declaraties ingediend, waarna SVn heeft uitbetaald aan een aannemer. Die aannemer blijkt uiteindelijk een oplichter te zijn. De consument heeft gesteld dat SVn onderzoek had moeten doen naar de kwaliteit van de aannemer. Had zij dat gedaan dan had de consument zijn schade niet geleden. De consument heeft om die reden gevorderd dat hij schadeloos zal worden gesteld. De Geschillencommissie is van oordeel dat een dergelijke onderzoeksplicht niet in het algemeen of in de omstandigheden van dit geval kan worden aangenomen en wijst de vordering af.

De commissie: “De consument heeft gesteld dat SVn verplicht is een zekere mate van controle te verrichten naar en een adequate registratie bij te houden van de kwaliteit van aannemers. Een dergelijke verplichting bestaat in ieder geval niet zonder dat sprake is van een ‘daadwerkelijk gevaarsbewustzijn’ aan de zijde van SVn als geldverstrekker. Dat wil zeggen dat SVn ervan bewust was of behoorde te zijn dat de uitbetalingen zouden worden verricht aan een frauderende wederpartij.

“In dit geval is van een daadwerkelijk gevaarsbewustzijn geen sprake geweest, althans is dat onvoldoende aannemelijk gemaakt. Dat de oplichter uit eerdere functies ontslagen zou zijn en betrokken is geraakt in een eerdere oplichtingsprocedure is, zelfs als dit zou komen vast te staan, onvoldoende om tot oordeel te leiden. Van een geldverstrekker als SVn wordt niet verwacht dat zij actief eigen onderzoek doet naar de kwaliteit van aannemers. De verplichting om de kwaliteit van de aannemer vast te stellen, ligt in de eerste plaats bij de consument. Dat is ook met zoveel woorden opgenomen op het declaratieformulier.”

De consument had het voornemen met dat geleende bedrag kunststof kozijnen aan te schaffen. SVn heeft het geleende geldbedrag uitgeboekt op een depotrekening. Vervolgens heeft de consument aan SVn de opdracht verstrekt om 10.400 euro en 6.240 euro vanuit het depot over te maken aan een bedrijf dat handelt in kunststof kozijnen. SVn heeft aan die opdracht voldaan. De consument heeft de bestelde kozijnen niet ontvangen. Vervolgens is hem uit eigen onderzoek gebleken dat de eigenaar van het bedrijf reeds jaren betrokken is bij oplichtingspraktijken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...