Zelf verantwoordelijk voor ingangsdatum polis

Strand palmbomen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0409) De consument heeft op 15 juli 2022 een reis- en annuleringsverzekering afgesloten vanaf 29 juli 2022. De consument heeft zijn reis voor de ingangsdatum van de verzekering moeten annuleren. De Geschillencommissie oordeelt dat de ingangsdatum voldoende duidelijk is en dat de verzekeraar de consument binnen zijn macht voldoende heeft geïnformeerd over de ingangsdatum van de verzekering en het feit dat hij voor die tijd niet verzekerd zou zijn. De commissie wijst de vordering af.

De commissie: “Vaststaat dat de consument bij het afsluiten van de verzekering gebruikt heeft gemaakt van de website Independer. Dit is geen website van de verzekeraar, maar een vergelijkingssite die in dit geval dienst doet als tussenpersoon. De verzekeraar heeft aangegeven hoe de verzekeringen via de website aangevraagd kunnen worden. De consument moet daarbij zelf een ingangsdatum aangeven. Dit wordt niet betwist door de consument. De consument heeft dus zelf de datum 29 juli 2022 als ingangsdatum aangegeven en heeft er dan ook zelf voor gekozen om de verzekeringen in de toekomst in te laten gaan.

“Daarnaast heeft de consument op 20 juli 2022 het polisblad gekregen. Ook daarop staat de ingangsdatum van 29 juli 2022. Als de consument de bedoeling heeft gehad om de ingangsdatum 15 juli 2022 te laten zijn, dan had het op de weg gelegen van de consument om contact op te nemen met de verzekeraar. Dit heeft de consument niet gedaan. De commissie gaat er daarom vanuit dat de consument de bedoeling heeft gehad de verzekeringen in te laten gaan op 29 juli 2022.”

De consument vorderde 4.043,75 euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

TineJ🤦‍♀️ - n.v.t. 7 juni 2023

Wellicht handig om hier even aan te geven dat sprake is van een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en niet van een kortlopende annuleringsverzekering waarvoor voor verzekeraar het risico nooit pas ingaat op ingangsdatum van de reis maar op datum afsluiten van de polis. Brengt deze uitspraak in een ander perspectief wanneer alleen bovenstaande korte inleiding gelezen wordt..

Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...