Zelf verantwoordelijk voor ingangsdatum polis

Strand palmbomen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0409) De consument heeft op 15 juli 2022 een reis- en annuleringsverzekering afgesloten vanaf 29 juli 2022. De consument heeft zijn reis voor de ingangsdatum van de verzekering moeten annuleren. De Geschillencommissie oordeelt dat de ingangsdatum voldoende duidelijk is en dat de verzekeraar de consument binnen zijn macht voldoende heeft geïnformeerd over de ingangsdatum van de verzekering en het feit dat hij voor die tijd niet verzekerd zou zijn. De commissie wijst de vordering af.

De commissie: “Vaststaat dat de consument bij het afsluiten van de verzekering gebruikt heeft gemaakt van de website Independer. Dit is geen website van de verzekeraar, maar een vergelijkingssite die in dit geval dienst doet als tussenpersoon. De verzekeraar heeft aangegeven hoe de verzekeringen via de website aangevraagd kunnen worden. De consument moet daarbij zelf een ingangsdatum aangeven. Dit wordt niet betwist door de consument. De consument heeft dus zelf de datum 29 juli 2022 als ingangsdatum aangegeven en heeft er dan ook zelf voor gekozen om de verzekeringen in de toekomst in te laten gaan.

“Daarnaast heeft de consument op 20 juli 2022 het polisblad gekregen. Ook daarop staat de ingangsdatum van 29 juli 2022. Als de consument de bedoeling heeft gehad om de ingangsdatum 15 juli 2022 te laten zijn, dan had het op de weg gelegen van de consument om contact op te nemen met de verzekeraar. Dit heeft de consument niet gedaan. De commissie gaat er daarom vanuit dat de consument de bedoeling heeft gehad de verzekeringen in te laten gaan op 29 juli 2022.”

De consument vorderde 4.043,75 euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

TineJ🤦‍♀️ - n.v.t. 7 juni 2023

Wellicht handig om hier even aan te geven dat sprake is van een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en niet van een kortlopende annuleringsverzekering waarvoor voor verzekeraar het risico nooit pas ingaat op ingangsdatum van de reis maar op datum afsluiten van de polis. Brengt deze uitspraak in een ander perspectief wanneer alleen bovenstaande korte inleiding gelezen wordt..

Meer over
Hoe waarderen financiële dienstverleners Kifid in 2023?

Hoe waarderen financiële dienstverleners Kifid in 2023?

In oktober onderzoekt MarketResponse opnieuw hoe aangesloten financiële dienstverleners Kifid waarderen. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in...

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...

Reglementen Kifid iets aangepast en in nieuwe huisstijl

Reglementen Kifid iets aangepast en in nieuwe huisstijl

Kifid heeft sinds 1 oktober iets aangepaste reglementen. De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en de behandeling van beroepen blijft hetzelfde....

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...

Niet zomaar recht op smartengeld

Niet zomaar recht op smartengeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Kifid kan leed niet verzachten

Kifid kan leed niet verzachten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...