Kifid-uitspraken

Uit dit dossier

Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

LEREN VAN KIFID SCHADE De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

HYPOTHEKEN – In 2014 sluit de consument een hypotheek voor 395.000 euro bij de geldverstrekker waarbij de rente voor twintig jaar is vastgesteld op 4,3 procent....

Overeenkomst gaat boven online info

Overeenkomst gaat boven online info

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening bij een geldverstrekker afgesloten. In de offerte en de voorwaarden van deze lening is opgenomen,...

Oud contract niet té letterlijk nemen

Oud contract niet té letterlijk nemen

LEVEN - De eisen die aan een uitvaart worden gesteld, veranderen in de loop der tijd. Een treffend voorbeeld hiervan is te vinden in deze klacht. In 1949 wordt...

Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

LEVEN - De eigenaresse van een woning sluit in 2011 op haar zeventigste een hypotheek op haar woning die op dat moment een forse overwaarde heeft. Van de lening...

Toebrengen schade niet hetzelfde als aansprakelijkheid

Toebrengen schade niet hetzelfde als aansprakelijkheid

SCHADE - De AVP vergoedt, binnen voorwaarden, de financiële schade waarvoor de verzekerde wettelijk aansprakelijk is. In deze klacht gaat het om een consument...

Geen overeenkomst zonder toestemming

Geen overeenkomst zonder toestemming

SCHADE - In deze klacht gaat het om een verzekerde die een geschil heeft met zijn ex-werkgever over de uitvoering van de vaststellingsovereenkomst die zij in kader...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Paardenverzekering...

Paardenverzekering...

Een paardenverzekering zorgde voor onmin tussen een paardenbezitster en Gevolmachtigd Agent. Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn...

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend...

Camera even laten liggen: geen vergoeding

Camera even laten liggen: geen vergoeding

SCHADE - Consument plaatst bij het betalen van zijn parkeerticket een kleine maar dure camera op de parkeerautomaat. Na betaling vergeet de consument de camera....

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

Onderbouwing afkoopwaarde niet verplicht

LEVEN - In deze uitspraak gaat het om een consument die bij een verzekeraar de afkoopwaarden van twee door hem afgesloten uitvaartverzekeringen opvraagt. De hierop...

Geldverstrekker mag met ex praten

Geldverstrekker mag met ex praten

HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt...

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

Langjarige belegging kan bij bejaarde passen

LEVEN - Circa 3.500 financieel advieskantoren hebben op grond van het Nationaal Regime het recht om te adviseren en het ontvangen en doorgeven van orders met betrekking...

Geen actieve informatieplicht voor bank

Geen actieve informatieplicht voor bank

HYPOTHEKEN - In deze zaak treedt de bank op als geldverstrekker. De consument verwijt de bank dat deze de consument niet heeft geattendeerd op het feit dat hij...

Consument moet schade onderbouwen

Consument moet schade onderbouwen

SCHADE - In deze casus wijst een rechtsbijstandsverzekeraar het verzoek tot dekking af. Nadat de consument zich tot KiFiD heeft gewend, erkent de verzekeraar het...

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

ASR moet de door een consument betaalde poliskosten voor een beleggingsverzekering terugbetalen. Bij het afsluiten van de beleggingsverzekering was voor de consument...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

Alle klanten straks wijzen op premieverlaging

De recente uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid over een klant die jaren van premieverlagingen misliep, kan ook voor andere financiële producten...

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Adviseur betaalt te hoge ORV-premie uit eigen zak

Een financieel adviseur moet een klant ruim 3200 euro betalen vanwege misgelopen premiekorting op diens overlijdensrisicoverzekering (ORV). Volgens de Geschillencommissie...

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Kifid opent klachtloket voor klein mkb en zzp

Zzp’ers en ondernemers met jaaromzet tot vijf miljoen euro, kunnen vanaf 1 juli met klachten over kredietverlening naar het Kifid. Het klachteninstituut voor...

Events

VVP Vakevent Inkomen 2024

2 juli 2024 - 2 juli 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
Positief impact maken, iedereen kan het!

Positief impact maken, iedereen kan het!

Kevin Brocklebank van Centraal Beheer in de VVP-rubriek 'Het vuur van...'

Stelling

CFD adviseert terecht om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

Recente editie
Recente editie

VVP 2-2024 introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany, OvFD), Thomas van Uunen (Thomas verzekert) en Dorthe Verheijden (Bij Verheijden). “Er is zoveel wat beter kan”, aldus Dorthe.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema neemt het op tegen ChatGPT. “Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?”

Het vrouwenquotum mag ambitieuzer en zeker breder, zegt Pascale van Heugten (La Confiante) in de rubriek ‘Vrouw & Advies’. Sanne Geerts vertelt hoe Geerts verduurzaamt.

In de praktijkrubriek Ken je vak! onder meer AI in de adviespraktijk, aan de slag met zorgplicht, een eerste bespreking van het OCTAS-rapport en aandacht voor de problematiek van de duurzame drager.

In het katern Pensioen & Vermogen verslagen van de kennissessies op het gelijknamige VVP-event van 19 maart. Uiteraard ook aandacht voor de algemene inleidingen door Theo Gommer ( “Verplichtstelling afschaffen en pensioenplicht invoeren”) en Hubrien Meijaard (‘Kies voor écht duurzaam beleggen”).

Bekijk de inhoud
Special Duurzaam Advies
Special Duurzaam Advies

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.

Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.

Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).

In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!