Douche zonder stop is geen waterreservoir
(Kifid-uitspraak GC 2022-0280) De consument maakt aanspraak op dekking van schade door water dat overloopt uit een waterreservoir. De Geschillencommissie overweegt dat een objectieve uitleg van de term waterreservoir met zich brengt dat een ‘bewaarplaats van water’ wordt bedoeld en dat een douche zonder stop daar niet onder valt. De vordering van de consument wordt afgewezen.
De commissie: “Uit de stukken in het dossier en tijdens de zitting is duidelijk geworden dat de douche in de badkamer van de consument geen stop had. Er kon dus geen water worden bewaard in de douche. Daarmee heeft de douche niet gefunctioneerd als bewaarplaats van water, oftewel als waterreservoir.”
Op 20 oktober 2019 heeft de consument na enkele weken afwezigheid een kleine laag water aangetroffen op de benedenverdieping van zijn woning. Dit water bleek afkomstig uit de badkamer. Er is onder andere schade ontstaan aan plafond- en wandafwerking, de parketvloer en de vloerpinten van de woning van de consument. De oorzaak van de schade is niet vastgesteld. De aannemer van de consument en de expert van de verzekeraar vermoeden dat de douchekraan zachtjes open heeft gestaan, dat er langdurig water op een planchet in de douchecabine heeft gelekt en dat dit water langs kieren en naden van de badkamer naar de begane grond is gelekt.
Reactie toevoegen
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen
“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...
Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....
Kifid veegt vloer aan met klacht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...
Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...
Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten
(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...
Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren
(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...
Ruim helft gemeenten biedt subsidie voor klimaatproof maken tuin
In meer dan de helft van de 342 Nederlandse gemeenten kunnen woningeigenaren in 2024 subsidie aanvragen om hun tuin te verduurzamen. Toch maakt maar 21 procent van...