Levensverzekering
Uit dit dossier
Fout adviseur levert geen compensatie op
LEVEN - Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook binnen de financiële sector. De gevolgen van door een financieel dienstverlener gemaakte fouten kunnen...
Ook consument moet zijn best doen
LEVEN – De geschillencommissie Kifid legt normen op aan aanbieders en adviseurs. Maar ook aan de consument worden door de geschillencommissie eisen gesteld....

Woorden kunnen tot misverstanden leiden
LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken...

Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?
LEVEN – De premies van overlijdensrisicoverzekeringen, zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald. Consumenten kunnen deze overeenkomst tussentijds eenzijdig...
Herstelkosten: MoneyWise zit verzekeraars achter vodden
MoneyWise gaat structureel herstelkosten verhalen op de verzekeraars. Jeroen Wolfsen van MoneyWise blogt: "We zijn ons bewust van het feit dat dit een boel...

Verzekeraar mag dossier opruimen
LEVEN – In de casus hierboven spreekt de consument ook de verzekeraar aan. Deze stelt dat – omdat de verzekering destijds niet tot stand kwam –...

Orv komt niet tot stand: fout van inkoopcombinatie?
LEVEN – In 2007 verzorgt de adviseur de oversluiting van een hypothecaire geldlening. Via tussenkomst van een inkoopcombinatie vraagt de adviseur ook een...

Verval opslag: geen terugwerkende kracht
LEVEN – De consument heeft een aflossingsvrije hypotheek. In 2015 gaat de consument akkoord met een renteherzieningsvoorstel. Op de site van de geldverstrekker...

Voorbeeldrendement van 10,9 procent ‘in de tijd bezien’
LEVEN – Consument heeft op 1 april 1988 een beleggingsverzekering afgesloten. De verzekering wordt verpand aan de bank waar consument een hypothecaire geldlening...
Zin en onzin van scenario-analyse
Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...
Verzekeraar hoeft tijdens looptijd niet te wijzen op alternatieven
LEVEN – In 2009 sluit consument een overlijdensrisicoverzekering. In mei 2016 dient consument een klacht in bij de verzekeraar. Een van de onderdelen van deze...
LEVEN – De heer X en mevrouw Z zijn samen eigenaar van een appartement. Voor de financiering hebben zij een hypotheek afgesloten. Beiden zijn hoofdelijk aansprakelijk....

Moet adviseur consument attenderen op einde ORV?
LEVEN – Consument sluit via de bank een hypotheek. De bank treedt ook op als adviseur voor een ORV die op 17 december 2004 voor een periode van tien jaar wordt...

Aanbieder biedt personeelscondities mits geen bemiddelaar
LEVEN – Klager in deze casus is een medewerker van een intermediaire verzekeraar, met een dienstverband van 41 jaar. Verzekeraar biedt aan personeelsleden...

Verkoop woning vereist actieve houding adviseur
LEVEN – In 2014 verkoopt de consument zijn woning en lost zijn hypothecaire lening af. In overleg met de consument beëindigt de adviseur wel de opstalverzekering...

Direct writer hoeft niet te wijzen op oversluiten
LEVEN – De premies op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. In het algemeen worden deze lagere premies wél...
Digitalisering zorgt voor een steeds scherpere concurrentie tussen bemiddelen en adviseren. Dit is nu al te zien bij autoverzekeringen. De indruk wordt gewekt...

Ook klachten over nota adviseur ‘Kifid-waardig’
LEVEN – Consumenten kunnen bij Kifid ook klagen over het feit dat zij van de adviseur een nota ontvangen voor de door de adviseur verleende diensten en/of...

Moet verzekeraar gedane uitkering bewijzen?
LEVEN – In 2000 valt een levensverzekering vrij van 5.516 gulden. Zestien jaar later, op 11 april 2016, meldt de verzekerde aan de verzekeraar dat de uitkering...
Bij garantiekapitaal geen inzage in kostenstructuur vereist
LEVEN – Consument sluit in 1990 een levensverzekering met een gegarandeerd eindkapitaal. In 2015 beklaagt hij zich over de hoge kosten waarmee de verzekeraar...
Premieachterstand blijft zonder gevolg
LEVENSVERZEKERINGEN – Artikel 7:980 BW is van dwingend recht. Dit artikel bepaalt dat het niet betalen van vervolgpremie pas gevolgen heeft als de verzekeraar...
LEVENSVERZEKERINGEN – In deze zaak gaat het om een execution only levensverzekeraar. Een consument heeft bij deze verzekeraar een levenslooprekening. Per 1...
Events
Quote van de dag

Je moet goed bewaken wanneer je op het terrein van een financieel adviseur komt. Want dan ga je te ver.
Harold Herbert (Verbond) over keuzebegeleiding door pensioenuitvoerders
Stelling
Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek en moeten dit levenslang zo houden.
Laatste reacties
- 26-09-2023 Heel verstandig, wantvhetvis ook niet de eerste keer dat ASR,...
- 16-09-2023 Vraag me af wie binnen DNB heeft nagedacht over het feit dat...
- 15-09-2023 Hij telt wel gewoon mee voor lti. Dus kan je minder van de bank...
- 15-09-2023 Hij telt wel gewoon mee voor lti. Dus kan je minder van de bank...
Recente editie

In VVP 3-2023 het katern De waarde van advies. Volgens de financieel adviseurs die aan het woord komen, ervaart de klant die waarde vanzelf als de advisering persoonlijk en goed is. In het algemeen kan de adviessector de waarde van advies wel duidelijker maken, vindt Stephania Ammerlaan-Beeke (Stephania Finance – Financieel Zeker).
Maurice van den Hemel (Gewoon Lekker Leven) gaat in op de waarde van een financieel levensplan voor zijn relaties.
Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) roept op de kaders voor kwalitatief en goed onafhankelijk advies te borgen in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert en functies verweven raken door schaalvergroting.
Wat je geeft, krijg je altijd terug. Dat zegt Gert-Jan de Bekker (Vrijdag & De Bekker) in gesprek met Ewald Bary, lid van het VVP Ondernemerspanel.
Diana Zandbergen (bestuursvoorzitter WIFS) en Seada van den Herik (voorzitter Raad van Advies WIFS) willen dat er meer vaart wordt gemaakt bij het vergroten van de vrouwelijke vertegenwoordiging en in het algemeen gendergelijkheid in de financiële sector. “Met het huidige tempo zijn we pas in 2043 op 50/50!”
Faisal Setoe pleit in een column vooral voor meer culturele diversiteit. “Feit is dat er qua echte diversiteit weinig is veranderd.”
Verder in VVP 3 onder meer Edwin Bosma en Kees Dullemond over 25 jaar BHB Dullemond (“Transacties groter geworden en omgang professioneler”), Actueel op de korrel (“Sommigen verkneukelen zich om miljoenenboete CAK Dordrecht”), ins en outs van actief klantbeheer, de rubriek Samenleving van Henk Jansen, Expat Mortgages (“Blijf leren en deel je kennis”) en Ken je vak! met onder andere de rubrieken van Adfiz, Lindenhaeghe, Annemieke Postema, Sonja Stalfoort en Mieke Dadema. Christel van Bommel-Versluijs, compliance-adviseur, wijst op het belang om adviesdossiers lang genoeg te bewaren.
Uw eigen VVP-exemplaar? Klik HIER voor een abonnement.
Bekijk de inhoudSpecial Digitale Innovatie ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet ook echt iets toevoegen. En de menselijke interactie blijft. Dat zijn de kernboodschappen van de VVP-special Digitale Innovatie, verschenen bij gelegenheid van het VIP-congres ACT NOW! Van VVP en Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). CGA-voorzitter Michael Mackaaij schetst trends (“Belangrijke trend is het waarborgen van de veiligheid van softwareoplossingen”). Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, noemt het cruciaal om in de digitaliserende wereld de regie over contacten met de klant te borgen, Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept adviseurs op de digitale mogelijkheden (zoals ChatGPT) ook echt te gebruiken, Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars) vindt dat de sector de kansen die innovatie biedt vooral moet pakken, Dennie van den Biggelaar (Onesurance) roept adviseurs op de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie snel te gaan verkennen.
Edgar Hollander (De Hypotheker Nieuw-Vennep) en Bart Janknegt (VvAA Groep) beschrijven hun ervaringen met digitale innovatie en wat er nog te winnen valt.
Verder in deze special: Peter Mols (SIVI), Christian Dijkhof (OvFD), Eliana van der Jagt-Kalverda (Financieel Advies IJmond), Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond), innovator Kees Haverkamp, Arno Groot Koerkamp (Finly), Ron van Es (School for Purpose Leadership) en auteur Maria Genova over ChatGPT.
Bekijk de inhoud