Levensverzekering

Uit dit dossier

Fout adviseur levert geen compensatie op

Fout adviseur levert geen compensatie op

LEVEN - Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook binnen de financiële sector. De gevolgen van door een financieel dienstverlener gemaakte fouten kunnen...

Ook consument moet zijn best doen

Ook consument moet zijn best doen

LEVEN – De geschillencommissie Kifid legt normen op aan aanbieders en adviseurs. Maar ook aan de consument worden door de geschillencommissie eisen gesteld....

Woorden kunnen tot misverstanden leiden

Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken...

Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?

Moet verzekeraar wijzen op betere alternatieven?

LEVEN – De premies van overlijdensrisicoverzekeringen, zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald. Consumenten kunnen deze overeenkomst tussentijds eenzijdig...

Herstelkosten: MoneyWise zit verzekeraars achter vodden

Herstelkosten: MoneyWise zit verzekeraars achter vodden

MoneyWise gaat structureel herstelkosten verhalen op de verzekeraars. Jeroen Wolfsen van MoneyWise blogt:  "We zijn ons bewust van het feit dat dit een boel...

Verzekeraar mag dossier opruimen

Verzekeraar mag dossier opruimen

LEVEN – In de casus hierboven spreekt de consument ook de verzekeraar aan. Deze stelt dat – omdat de verzekering destijds niet tot stand kwam –...

Orv komt niet tot stand: fout van inkoopcombinatie?

Orv komt niet tot stand: fout van inkoopcombinatie?

LEVEN – In 2007 verzorgt de adviseur de oversluiting van een hypothecaire geldlening. Via tussenkomst van een inkoopcombinatie vraagt de adviseur ook een...

Verval opslag: geen terugwerkende kracht

Verval opslag: geen terugwerkende kracht

LEVEN – De consument heeft een aflossingsvrije hypotheek. In 2015 gaat de consument akkoord met een renteherzieningsvoorstel. Op de site van de geldverstrekker...

Voorbeeldrendement van  10,9 procent ‘in de tijd bezien’

Voorbeeldrendement van 10,9 procent ‘in de tijd bezien’

LEVEN – Consument heeft op 1 april 1988 een beleggingsverzekering afgesloten. De verzekering wordt verpand aan de bank waar consument een hypothecaire geldlening...

Zin en onzin van scenario-analyse

Zin en onzin van scenario-analyse

Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...

Verzekeraar hoeft  tijdens looptijd niet te wijzen op alternatieven

Verzekeraar hoeft tijdens looptijd niet te wijzen op alternatieven

LEVEN – In 2009 sluit consument een overlijdensrisicoverzekering. In mei 2016 dient consument een klacht in bij de verzekeraar. Een van de onderdelen van deze...

ORV-uitkering aan ex-partner

ORV-uitkering aan ex-partner

LEVEN – De heer X en mevrouw Z zijn samen eigenaar van een appartement. Voor de financiering hebben zij een hypotheek afgesloten. Beiden zijn hoofdelijk aansprakelijk....

Moet adviseur consument attenderen op einde ORV?

Moet adviseur consument attenderen op einde ORV?

LEVEN – Consument sluit via de bank een hypotheek. De bank treedt ook op als adviseur voor een ORV die op 17 december 2004 voor een periode van tien jaar wordt...

Aanbieder biedt personeelscondities mits geen bemiddelaar

Aanbieder biedt personeelscondities mits geen bemiddelaar

LEVEN – Klager in deze casus is een medewerker van een intermediaire verzekeraar, met een dienstverband van 41 jaar. Verzekeraar biedt aan personeelsleden...

Verkoop woning vereist actieve  houding adviseur

Verkoop woning vereist actieve houding adviseur

LEVEN – In 2014 verkoopt de consument zijn woning en lost zijn hypothecaire lening af. In overleg met de consument beëindigt de adviseur wel de opstalverzekering...

Direct writer hoeft niet te wijzen op oversluiten

Direct writer hoeft niet te wijzen op oversluiten

LEVEN – De premies op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. In het algemeen worden deze lagere premies wél...

Maak van een olifant geen mug

Maak van een olifant geen mug

Digitalisering zorgt voor een steeds scherpere concurrentie tussen bemiddelen en adviseren. Dit is nu al te zien bij autoverzekeringen. De indruk wordt gewekt...

Ook klachten over nota  adviseur ‘Kifid-waardig’

Ook klachten over nota adviseur ‘Kifid-waardig’

LEVEN – Consumenten kunnen bij Kifid ook klagen over het feit dat zij van de adviseur een nota ontvangen voor de door de adviseur verleende diensten en/of...

Moet verzekeraar gedane  uitkering bewijzen?

Moet verzekeraar gedane uitkering bewijzen?

LEVEN – In 2000 valt een levensverzekering vrij van 5.516 gulden. Zestien jaar later, op 11 april 2016, meldt de verzekerde aan de verzekeraar dat de uitkering...

Bij garantiekapitaal geen inzage in kostenstructuur vereist

Bij garantiekapitaal geen inzage in kostenstructuur vereist

LEVEN – Consument sluit in 1990 een levensverzekering met een gegarandeerd eindkapitaal. In 2015 beklaagt hij zich over de hoge kosten waarmee de verzekeraar...

Premieachterstand  blijft zonder gevolg

Premieachterstand blijft zonder gevolg

LEVENSVERZEKERINGEN – Artikel 7:980 BW is van dwingend recht. Dit artikel bepaalt dat het niet betalen van vervolgpremie pas gevolgen heeft als de verzekeraar...

Adviesrelatie ontbreekt

Adviesrelatie ontbreekt

LEVENSVERZEKERINGEN – In deze zaak gaat het om een execution only levensverzekeraar. Een consument heeft bij deze verzekeraar een levenslooprekening. Per 1...

Events

VIP Congres 2024

3 september 2024 - 3 september 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
De vrees bestaat dat tegenover de verplichte premiebetaling onvoldoende uitkeringsrechten zullen staan.

De vrees bestaat dat tegenover de verplichte premiebetaling onvoldoende uitkeringsrechten zullen staan.

Eric Trinthamer (Nederlandse orde van advocaten) in een reactie op internetconsultatie BAZ

Stelling

Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen

VVP 03-2024
VVP 03-2024

Wees geen ‘Sam de Schademan’, stelt Martin Koot (MoneyView) in VVP 3-2024. Advies hoort het verdienmodel te zijn van de financieel adviseur. Ook deze VVP barst weer van de voorbeelden van adviseurs voor wie actieve provisietransparantie überhaupt geen issue is, omdat zij uitgaan van klant in plaats van product. “De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons adviseurs op sneakers”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd.

Uiteraard ook in deze VVP rubrieken als Actueel op de korrel, Ken je vak!, Vrouw en Advies en Duurzaam advies in de praktijk.

Onno Bloemers (First Day Advisory Group) gaat op zoek naar de duurzame toekomst van verzekeren.

In het katern Hypotheken schetsen leidende adviesketens kansen op de hypotheekmarkt en weerlegt Ronald Tiemessen (Eigen Huis Geldzaken) de ChatGPT-prompt dat de waarde van hypotheekadvies wordt overschat.

Bekijk de inhoud
Special De Waarde van Advies
Special De Waarde van Advies

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De Waarde van Advies 2024, kan in die zin zelfs worden gezien als een blessing in disguise.

Brancheorganisaties Adfiz en NVHP, toezichthouder AFM en kennispartners ARAG, Avéro Achmea, Nationale-Nederlanden en Nh1816 stellen in de special vast dat de rol van de financieel adviseur onverminderd groot is. Belangrijk is wel dat adviseurs meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.

De adviseurs die in de special aan het woord komen, zijn Coen van Ham (Vanbreda Risk & Benefits), Maurice van den Hemel (business consultant), Ron Heuts (ZekerHeuts), André van Luijk (Bureau van Luijk) en Barbara Stoopman (Nouveau Consultancy). Zij geven onder meer voorbeelden van situaties waarin hun advies het verschil maakte.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!