Ken je vak!

Uit dit dossier

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Adviesalerts! Inkomen

Adviesalerts! Inkomen

(AdviesAlert Inkomen in VVP 6) De voorbije maanden zagen ontwikkelingen inzake betaald ouderschapsverlof, pensioen bij scheiding en nabestaandenpensioen. De...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Altijd re-integratie en melden bij verzekeraar

Altijd re-integratie en melden bij verzekeraar

(Angelo Wiegmans in VVP 6) Regelmatig komen wij relaties tegen die tijdens een verzuimdossier niets hebben ondernomen voor een re-integratiedossier. Tijdens bijvoorbeeld...

Dromen waarmaken

Dromen waarmaken

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

HYPOTHEKEN – In deze klacht voert de geldverstrekker het beleid dat aandelen niet vallen onder de definitie ‘vrij beschikbaar vermogen’. De consument...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

HYPOTHEKEN – De geldverstrekker in deze uitspraak hanteert risico-opslagen gebaseerd op de LTV. In de voorwaarden is opgenomen dat de consument een waardestijging...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

Een klantcultuur geeft energie

Een klantcultuur geeft energie

(Sonja Stalfoort, PuurKlant in Ken je vak! VVP 4-2021) Een klantcultuur begint met passie voor de klant voelen en deze oprecht willen helpen. Dat klinkt heel simpel,...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Mooi resultaat en een tevreden klant

Mooi resultaat en een tevreden klant

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4-2021) Hoe belangrijk het is om relaties actief te blijven begeleiden, blijkt uit dit voorbeeld van een kinderdagverblijf...

Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe...

Verleng de wettelijke bedenktermijn

Verleng de wettelijke bedenktermijn

(Hergen Dutrieux, Viisi Hypotheken, in VVP 4-2021) De tweedeling op de huizenmarkt neemt toe en de wanhoop groeit. Er zijn starters die (te) grote financiële...

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4-2021) Met ingang van 1 januari 2022 zijn ook adviseurs die zowel provisie als een directe klantvergoeding (bijvoorbeeld een...

De branche verandert, maar niet vanzelf

De branche verandert, maar niet vanzelf

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 03-2021) De branche verandert, stap(je) voor stap(je). Vanzelf ging en gaat dit niet, niet bij de banken en verzekeraars en niet...

Te laat

Te laat

KLACHTPLICHT – De consument heeft niet tijdig nadat hij dit had moeten ontdekken geklaagd over de door hem gestelde gebrekkige prestatie van de tussenpersoon....

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

MEDEDELINGSPLICHT – Het niet melden door de consumenten aan de verzekeraar dat brief en polis geen juiste weergave van het aanvraagproces zijn, levert geen...

Klant trekt opdracht tussentijds in

Klant trekt opdracht tussentijds in

HYPOTHEKEN – Wat is de situatie indien de klant de Overeenkomst Tot Dienstverlening intrekt nadat de adviseur met zijn werkzaamheden is begonnen maar voordat...

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

HYPOTHEKEN – Buy-to-let komt steeds vaker voor. Ook bij die financiering kunnen er tussen de (toekomstige) eigenaar van de woning en de geldverstrekker geschillen...

Events

Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst

12 januari 2023 - 12 januari 2023

Lees meer
Quote van de dag
Monetaire waardering van de natuur stelt ons in staat om natuurwaarde écht mee te laten tellen, op weg naar een economie die opereert binnen de grenzen van de planeet.

Monetaire waardering van de natuur stelt ons in staat om natuurwaarde écht mee te laten tellen, op weg naar een economie die opereert binnen de grenzen van de planeet.

Roel Nozeman, expet biodiversiteit ASN Bank

Stelling

Ontbreken diploma’s bij financieel dienstverleners keihard afstraffen

Recente editie
Recente editie

Volg je hart. En succes is vallen en opstaan. Aldus in VVP 5-2022 de financieel adviseurs Juffrouw Polis, Rick Guitjens en André van Luijk in de rubriek ‘Uit de adviespraktijk’. Doe vooral ook de dingen waar je goed in bent, meent Van Luijk. Verder in deze VVP onder meer een pleidooi van Mieke Dadema (soepel.org) voor duidelijke verzekeringstaal. Uiteraard ook veel aandacht voor de finale van de VVP Advies Award 2022, gewonnen door Jähnig + Ter Braak. ORV is nog belangrijker dan wij dachten, constateert Indra Frishert (Dazure) na gesprekken met nabestaanden van verzekerden. Moeten we als sector vaker doen, dat soort keukentafelgesprekken, meent Martin Koot (MoneyView). Om het échte belang van verzekeren niet uit het oog te verliezen. In de rubriek ‘Ken je vak!’ bespreekt Marjol Nikkels (CS Opleidingen) de vereenvoudigde WIA-keuring 60-plussers.

Ook in VVP 5 het katern Vermogensbeheer. Waar liggen de kansen voor financieel adviseurs op de beleggingsmarkt?

Bekijk de inhoud
Special Actief Klantbeheer
Special Actief Klantbeheer

Actief klantbeheer, zie het niet als een last maar een lust waar zowel klant als adviseur beter van worden. Dat is de boodschap van de VVP-special Actief Klantbeheer. Voorzitter Marieke van Zuien van de Stichting Actief Klantbeheer, waar ook VVP bij is aangesloten, noemt het belangrijk actief klantbeheer collectief te stimuleren. Maar er is geen enkele reden om niet nu al actief klantbeheer op te pakken als individueel kantoor. Begin er vooral gewoon mee, zoals financieel planner André Feijs zegt. “Actief klantbeheer hoort bij je professionaliteit als financiële coach en expert”, aldus de rondetafel met kennispartners. In de special veel praktijktips en artikelen van onder meer financieel adviseur Chris de Bruin (‘Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet’), advocaat Robin van Beem (‘Maak duidelijke afspraken met de klant over de doorlopende dienstverlening’) en Michel Ligtlee van Vereniging Eigen Huis (‘Juist bestaande klanten kunnen nu extra aandacht gebruiken door de gestegen vaste laten’).

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Duurzaamheid & Innovatie
Special Verzekerd van je huis!
Special Cyber
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
Special Slimmer Adviseren
Special Automatisering
Special Klantgerichtheid